Wednesday, July 25, 2012

Rancang kewangan sebelum berkahwin

Assalamualaikum..

Mesti korang tertanya-tanya kan kenapa saya menulis tentang rancang kewangan sebelum berkahwin?
Yaaa...kerana saya dah berkahwin dan saya rasa saya tahu apa yang perlu saya perbaiki untuk bajet perkahwinan (tapi saya dah tak boleh baiki,hanya anda yang mampu lakukan!)

Kalau korang tak rancang kewangan atau bajet perkahwinan dengan baik, lepas je kahwin 2-3 bulan, kebanyakannya mengalami masaalah ketidakcukupan wang (tertakhluk kepada gaji bulanan masing-masing ye..).

Bajet perkahwinan saya dulu hampir 30 K,termasuk honeymoon skali.Agak banyak sebenarnya,tapi dulu sebelum kahwin,tak terfikir pun yang itu adalah jumlah yang besar! Sebab semangat nak kahwin lebih tinggi.Lalalala~~

Tips rancang bajet perkahwinan:

1.Kad kahwin - tak perlu mahal, boleh mengikut taste masing-masing, nak kad kahwin cute dan chomel atau simple yet elegan.Survey beberapa kedai, tapi jangan lebih dari bajet anda.Cadangan harga: tidak melebihi RM 1.Mine : 80 sen,tapi urban design dan puas hati.Tempahan from http://www.kad-kadkahwin.com/

2.Doorgift - Bagi sesuatu yang boleh digunakan atau dimakan oleh tetamu.Jangan bagi mug kecik-kecik yang akhirnya akan dibuang oleh mereka.Paling senang, bagi makanan macam kek,muffin dll.Cadangan bajet: RM 2.50 ke bawah.Mine: RM 2 termasuk gift bag (yaasin kecik, makanan ringan )

3.Gift bag untuk letak doorgift - Beli design yang nampak mahal,tapi harga murah.Contoh, beli kaler silver atau gold tanpa design meriah kartun-kartun.Beli dengan harga borong di Nilai 3 atau Ayer Hitam.Mine: 50 sen

4.Bilik - tak perlu tempah dengan wedding planner atau butik.Hias macam bilik macam korang takkan ubah apa-apa lepas kahwin.Korang boleh cat bilik guna 2 warna, ikut warna tema.Paling selamat, kalau tak reti pilih, cat je warna putih.Siyes cun! Ianya jimat sebab barang tu la jugak yang korang akan guna lepas kahwin.No need to remove!Paling senang dan jimat, modern concept bedroom.


Bakal bersambung..keep visiting me kay!

Love,

Ms comey


No comments:

Post a Comment